سیستم زباله هوشمند

سیستم زباله هوشمند

از تکنولوژی RFID نیز در دفع زباله ها استفاده می شود. شرکتی فنلاندی با عنوان MariMatic Oy محصولی را تولید و ارائه کردند که به سیستم زباله ای شهرداری در دفع زباله ها کمک میکند و در این کشور سیستم زباله هوشمند گسترش یافته است.

سیستم زباله هوشمند در کشور فنلاند

در قسمتی از شهر فنلاند؛ زباله هایی که قابل بازیافت یا غیر قابل بازیافت بودند بدون تماس دست اشخاص به سطل های زباله، وارد سیستم هوشمند زباله می شوند. در این سیستم از فناوری RFID استفاده شده است. تنها کاربرانی که مجاز هستند و از قبل در سیستم تعریف شده اند اجازه وارد کردن زباله را به این سیستم دارند.

سطل های زباله در این سیستم ها متصل به به شبکه بزرگ زیرزمینی هستند که زباله ها را به قسمت مربوطه ارجاع می دهد. این تکنولوژی توسط شرکت فنلاندی تکنولوژی بهداشت MariMatic Oy ارائه شده است.

دیگر مزایای سیستم زباله هوشمند

این سیستم هم چنین می تواند خدماتی چون مدیریت لباسشویی ها را برای بیمارستان ها، هتل ها و یا شرکت های دیگر را به عهده بگیرد. مشکلات مربوط به دفع زباله ها شرکت MariMatic Oy را بر آن داشت تا یک سیستم جمع آوری مواد زائد جامد به صورت خودکار (AWCS)،طراحی و پیاده سازی کنند. این سیستم با ترکیبی از تکنولوژی انتقال پنوماتیک(انتقال مواد خشک به محلی برای دفع) و شناسایی فرکانس رادیویی پایه ریزی شده است.

شهرداری، و همچنین شرکت های خصوصی، می توانند از تکنولوژی MariMatic برای هر دو نوع زباله غیر قابل بازیافت و یا قابل بازیافت استفاده کنند، این سیستم هوشمند قابل فروش و ارائه می باشد.

سیستم زباله ای هوشمند در فنلاند

زباله هوشمند

نحوه عملکرد سیستم زباله هوشمند

این شبکه زیر زمینی متشکل از لوله های بزرگی است که برای انتقال دادن زباله ها (بازیافتی و غیر بازیافتی) از محل خود به محل در نظر گرفته شده برای عملیات دفع و یا بازیافت، انتقال می یابد.
از جمله فواید این سیستم ها در صرفه جویی در فضای خیابان ها می باشد. همچنین از صرف هزینه گزاف برای سطل هایی که در گوشه کنار خیابان ها گذاشته می شود پرهیز شده است.

در این سیستم افرادی که به این سطل ها دسترسی دارند مدیریت می شوند. با نصب گیرنده های RFID بر روی هر سطل زباله و هم چنین دادن تگ ها مخصوص (fobs RFID) به افراد، می توانند روند دفع زباله ها را مدیریت کنند. هم چنین داده های اماری برای دفع زباله ها و افرادی که زباله های خود را به داخل سطل ها می اندازند ؛ جمع آوری می شود.

MartiMatic سیستم AWCS خود را از هفت سال گذشته با مجموع حدود 30 پروژه برای مواد زائد جامد از جمله فن آوری RFID، ارائه داده است. این شرکت همچنین دارای 1000 مورد نصب و راه اندازی برای مشتریان صنعتی می باشد. در حال حاضر این شرکت در حال گسترش سیستم دفع هوشمند خود می باشد.

سیستم بیشتر در سراسر فنلاند، و همچنین در دانمارک، سوئد و چین است و نیز این سیستم در حال حاضر در شهر دیگر فنلاند،همچنین اودنسه دانمارک در حال استفاده است .

منبع : مجله تگ های هوشمند
ترجمه از بینا کارت (ارائه دهنده های محصولات نوین در زمینه RFID)

منو اصلی