rfid در بیمارستان ها

کاربردهای تکنولوژی RFID در بیمارستان ها (بخش اول)

در سال های اخیر استفاده از تکنولوژی RFID در بیمارستان ها  گسترش قابل توجهی داشته است است زیرا برنامه های بسیار زیادی می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند. در بیمارستان هایی که به این فناوری مجهز شده اند، RFID به اشکال مختلف وجود دارد. از ردیابی ابزارهای جراحی گرفته تا ردیابی بیماران و کارکنان.

در این قسمت  چند کاربرد متداول RFID که در بیمارستان‌های سراسر جهان استفاده می‌شوند را بررسی می کنیم

پزشکی و داروسازی

ردیابی / احراز هویت موجودی

ردیابی موجودی با RFID تقریباً با هر نوع اقلامی قابل دستیابی است، اما پیاده‌سازی سیستم‌های RFID هنگام ردیابی ممکن است چالش‌برانگیز باشد. برچسب های RFID با قابلیت ردیابی محصولات، به دلیل تقاضای صنعت داروسازی به راحتی در دسترس هستند.

در بیمارستان‌ها عرضه‌ی دارویی رو به رشد است. این داروها باید ردیابی شوند تا بتوان مقدار زیادی دارو را برای بیماران خود نگه داشت. راه حل های معمول ردیابی موجودی (مانند بسیاری از صنایع) شامل شمارش دستی و بارکد است که تکمیل آن برای کارکنان زمان می برد. استفاده از RFID می‌تواند زمان صرف شده برای شمارش را کاهش دهد، و امکان شمارش بیشتر داروها، اطمینان از داده‌های دقیق و وجود انواع و مقادیر صحیح داروها را فراهم می‌کند. برچسب‌های RFID در داخل یا روی هر بطری یا جعبه را می‌توان با خواننده‌های دستی در طول فرآیند موجودی خواند یا دائماً از طریق خواننده‌های ثابت و آنتن‌های قفسه شمارش کرد.

برخی از بیمارستان ها و تولیدکنندگان دارو نیز از برچسب های RFID برای احراز هویت استفاده می کنند. جعل دارو به دلیل هزینه های بالا که اغلب به داروهای تجویزی و نجات دهنده مرتبط است، در حال افزایش است. بنابراین، بسیاری از شرکت ها استفاده از RFID را به عنوان یک منبع احراز هویت یا ضد جعل انتخاب کرده اند. این کار با قرار دادن یک برچسب RFID روی یا درون یک بطری یا جعبه دارو و رمزگذاری آن با اطلاعات خاص انجام می شود تا بیمارستان ها و داروخانه ها بتوانند صحت داروهایی که می فروشند را تأیید کنند.

ردیابی بیماران و کارکنان

ردیابی افراد/حضور

در حال حاضر، بیمارستان ها از فناوری RFID غیرفعال و همچنین نمونه هایی از RFID فعال برای ردیابی بیماران و کارکنان در سراسر بیمارستان ها استفاده می کنند.

بیماران و کارکنان در بیمارستان ها عمدتاً به سه دلیل با برچسب های RFID تجهیز می شوند:

  • برای تایید اطلاعات بیمار
  • کاهش زمان انتظار بیماران
  • برای یافتن بیماران

سیستم‌های RFID غیرفعال اغلب برای نگهداری و تأیید سوابق بیمار روی مچ‌بند استفاده می‌شوند. این مچ بندهای RFID دارای اطلاعات بیمار چاپ شده بر روی آنها هستند و سوابق بیمار بر روی تراشه برچسب ذخیره می شوند یا از طریق پایگاه داده با شناسه برچسب مرتبط می شوند. اطلاعات رمزگذاری شده بر روی برچسب مچ بند یک راه بهینه برای شناسایی بیماران است زیرا می تواند در مواقع اضطراری با اطمینان از عدم تجویز داروی نامناسب به بیماران یا فرستادن به ناحیه اشتباه در بیمارستان کمک کند.در برخی از موارد پیش آمده است که به دلیل حوادثی ، پرونده بیماران تغییر کرده است و بیماران جان خود را از دست داده اند. اطلاعات مهمی که روی مچ بند کدگذاری شده است، مانند «حساسیت به آجیل» یا «DOB 7/29/80» می‌تواند نقش مهمی در نتیجه بیمار داشته باشد.

RFID فعال به چند روش مختلف در بیمارستان ها استفاده می شود، اما بیشتر برای برنامه هایی که شامل ردیابی کارکنان و بیماران است به کار می رود. اخیراً، بیمارستان‌ها از RFID فعال در سیستم‌های مکان یابی بلادرنگ (RTLS) برای انتقال سریع‌تر و کارآمدتر بیماران به داخل و خارج، استفاده کرده‌اند. در این موارد، بیماران و کارکنان دارای نشان‌های RTLS هستند و سیستم مدت زمانی را که در مناطق خاصی بوده‌اند را شناسایی می‌کند و آن داده‌ها را به تیم مدیریت گزارش می‌دهد.

RTLS همچنین برای ردیابی نوزادان تازه متولد شده اجرا می شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بین سال‌های 1965 تا 2017، 135 نوزاد تنها در ایالات متحده از مراکز درمانی به سرقت رفته‌اند. نوزادان نه تنها از مکان‌های تصادفی در مرکز دزدیده می‌شوند، بلکه از مناطق مورد اعتماد مانند اتاق مادر، مهد کودک و سالن اطفال دزدیده می‌شوند. به منظور کاهش خطر ربوده شدن نوزاد، بیمارستان‌ها برچسب‌های RTLS را روی تمام پاهای نوزاد قرار می‌دهند تا هر کودک را زیر نظر داشته باشند. اگر کودکی خیلی به درب خروجی نزدیک شود، زنگ هشدار به صدا در می آید و در قفل می شود. علاوه بر این، اگر یک برچسب از روی کودک برداشته شود، زنگ هشدار دیگری بلافاصله به صدا در می آید که مکان کودک را نشان می دهد.

در مقاله بعدی با سایر کاربردهای تکنولوژی RFID در بیمارستان ها آشنا می شویم

منو اصلی