تگ اکتیو و پسیو

تفاوت تگ های Active و تگ های Passive

در این مطلب به بررسی تفاوت تگ های Active و تگ های Passive می پردازیم.

تعریف تگ  Passive و Active

تگ های Passive به هیچ منبع تغذیه داخلی متصل نیستند. به جای استفاده از منبع تغذیه از انرژی الکترومغناطسی گیرنده های RFID برای انتقال داده ها استفاده می کند. این تگ برای سیستم های Access Control ( سیستم های درب باز کن اتوماتیک)،ردیابی فایل ها، برای کنترل زمان در مسابقه های ورزشی، مدیریت کالا در فروشگاه های زنجیره ای، برچسب های هوشمند و غیره استفاده می شود. هزینه ای تگ ها بسیار پایین است لذا استفاده از این تگ ها در صنعت مقرون به صرفه تر است.

تگ های Active که به صورت مداوم مشغول ارسال سیگنال به گیرنده های خود هستند؛ از منبع تغذیه استفاده می کنند. این تگ ها بعنوان یک ردیاب استفاده می شوند تا بتوان محل آن ها را در ان واحد ردیابی کرد و با در محیط هایی که اجسام با سرعت زیاد حرکت می کنند این تگ ها کارایی دارند. این تگ ها محدوده بسیار بزرگی را تحت پوشش سیگنال های خود قرار می دهند. این تگ ها هم چنین هزینه زیادی را دارند.

تگ اکتیو و پسیو

تفاوت تگ های Active و تگ های Passive

Passive RFID

سه بخش مهم در سیستم های RFID وجود دارد. یکی خود تگ ها ، یکی آنتن تگ ها و دیگری خواننده های تگ ها. برخلاف تگ های Active ، تگ های passive دارای دو بخش آنتن و میکروتیک یا IC است. این تگ ها ، همان طور که از نامش پیداست؛ صبر می کنن تا سیگنالی از سمت خواننده هایش برای آن ها ارسال شود. گیرنده انرژی الکترو مغناطسی را برای آنتن ارسال میکند. آنتن این انرژی را به امواج RF تبدیل میکند.

این امواج در محدوده تحت پوشش پخش می شود. زمانی که تگی که در این محدوده قرار دارد این امواج را توسط آنتن های خود دریافت کند، آن را به IC خود انتقال می دهد. این امواج بعنوان منبع تغذیه ای کوچک برای تگ محسوب شده و تگ یک سیگنال پاسخ را به خروجی ارسال می کند. به این عمل انعکاس یا بازگرداننده امواج گویند. این امواج بازگرداننده به سمت گیرنده RF ارسال می شود. گیرنده وظیفه شناسایی اطلاعات بازگرداننده را به عهده دارد.

همان طور که در بالا اشاره شد تگ های passive RFID هیچ منبع تغذیه درونی ندارند و ایگ ها بصورت استاندارد تنها دارای یک IC و یک آنت داخلی هستند. این یک ساختار پایه برای این گونه تگ ها است. انواع بیشماری از این گونه تگ ها در بازار موجود است. اما این تگ ها در دو دسته طبقه بندی می شوند. یکی نوع تزئیناتی و دیگری نوع برچسبی با جنس سخت.

تگ های RFID با دوام از پلاستیک، فلز، سرامیک و حتی لاستیک ساخته می شوند. آنها در تمام اشکال و اندازه در بازار موجود هستند که اغلب برای امور منحصر به فرد و یا برای استفاده در نرم افزار طراحی شده است.

انواع تگ Passive

این تگ ها بر اساس نوع استفاده به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند. برخی از انها در یک یا چند دسته ترکیبی جای میگیرند. این دسته ها عبارتند از :
تحمل در دمای بالا – این نوع تگ ها در موارد صنعتی خاص، مثل سیستم بهداشت و درمان و هم چنین پیگیری تعداد دفعات مصرف ابزاری که در سیستم های که با دمای بالا سروکار دارند استفاده می شوند.

محیط با شرایط سخت- این تگ ها در محیط های فضای باز و یا انبار ها که نیازمند تگ است مورد استفاده قرار میگیرد. این تگ ها نیز می توانند در شرایط برف و یخ بندان، گرد و غبار و یادر زیر آوار مقاومت کنند. حتی در برابر خرد شدن زیر چرخ تراکتور مقاومت کنند .برای نرم افزارهایی که وابسته به این چنین محیط هایی هستند این تگ ها مورد های مناسبی می باشند.

اندازه – گاهی اوقات در برخی صنایع که اندازه و سایز برای آنها اهمیت داردمیتوانند از تگ های مخصوص این کار استفاده کنند. بطور مثال صنایع دریایی.این تگ ها در همه نوع سایز و اندازه ای موجود است.

جنس تگ – اگر برنامه نیاز به ردیابی اجناس فلزی باشدبرچسب های UHF فلزی تنها گزینه است. این تگ ها به طور خاص برای کاهش مشکلات UHF RFID در مواجه با فلز طراحی شده است.

تگ های توکار – اگر در مواردی نیاز شد که تگ ها بصورت توکار قرار بگیرند این تگ ها باز از عهده این امر برمی آید. این تگ ها می توانند در کوچکترین شکاف ها قرار گیرند یا حتی با چسب های اپوکسی رزین روی کار تعبیه شوند.

تعبیه خشک – این تگ ها تنها از چیپ و انتن تشکیل شده است و بر روی کار مثل پوسته یا لمینت قرار میگیرد.
تعبیه تر – این تگ ها تنها از چیپ و انتن تشکیل شده است . این تگ ها بسیار چسبنده است و به محض اینکه از پوسته خود خارج می شوند به اجسام می چسبند.

فرکانس های تگ ها

تگ ها در سه فرکانس موجود هستند:
فرکانس پایین : (125 – 134 KHz – Low Frequency (LF)) این تگ ها که طول موج بالایی دارند ولی در مسافت 1 تا 10 سانتی متری تنها خوانده می شوند. از این برد فرکانسی برای ترک کردن حیوانات استفاده می شود. زیرا این تگ ها در شرایط آبی و یا شرایط فلزی تاثیر گذار نیستند.

فرکانس بالا : (13.56 MHz – High Frequency (HF) & Near-Field Communication (NFC))این تگ ها با طول موج متوسط در مسافت های یک سانتی متری تا یک متری خوانده می شوند. این تگ ها برای سیستم هایی که نیاز به برد بلند ندارن استفاده می شون. به طور مثال :access control applications, DVD kiosks, and passport security

فرکانس خیلی بالا : (865 – 960 MHz – Ultra High Frequency (UHF)) این امواج با طول کوتاه و انرژی بسیار بالا می باشد که از مسافت یک متر به بالا قابل خواندن است. تگ های Passive UHF بطور میانگین در مسافت 5 الی 6 متر خوانده می شود ولی تگ های بلند UHF در شرایط ایده آل تا برد های یش از 30 متری هم قابل خواندن است.

Active RFID

این تگ ها در دو فرکانس 433 و 915 MHz موجود هستند.بنا به نوع کار و استفاده می توان از هریک از آن ها استفاده کرد. اما اکثرا از تگ 433 در صنایع استفاده می کنند. این تگ ها از سه بخش عمده تشکیل شده اند. یکی گیرنده ، آنتن و خود تگ. این تگ ها به دلیل داشتن باطری داخلی ، این تگ ها رنج خواندن طولانی دارند. هم چنین بانک حافظه بلندی را دارند.

active-rfid-tag

تگ Active

باطری این تگ ها بطور متوسط بین سه تا پنج سال عمر می کنند. البته بعد از اتمام عمر باطری ها به صرفه تر است که باطری را بجای تگ عوض کنیم.

انواع تگ های Active

این تگ ها در دو دسته هستند. یکی
فرستنده: در سیستم هایی که فرستنده ها از تگ های اکتیو استفاده می کنند ، ابتدا خواننده یک سیگنال می فرستد. سپس تگ سیگنال را دریافت می کند و سیگنالی را به همراه اطلاعات ارسال می کند. این فرستنده ها بسیار اثر گذار هستند زیرا برای عمر باطری تگ ها مفید هستند.این تگ ها در سیستم های کنترل در های امنیتی کارایی دارند. هم چنین در سیستم های پرداخت.

تگ چراغ: همان طور که از نام این تگ ها مشخص است این تگ ها منتظر دریافت سیگنالی نیستند بلکه هم چون فانوس دریایی خود سیگنال هایی را به اطراف می فرستند. این سیگنال ها را بین 3-5 ثانیه تکرار می کنند. و داده خود را ارسال می کنند. این تگ ها در معادن گاز و نفت کارایی دارند. هم چنین از این تگ ها در معادن نیز استفاده می شود. این تگ ها سیگنال های خود را تا صدها متر دورتر نیز می توانند ارسال کنند. اما به دلیل صرفه جویی در عمر باطری تنها تا برد صد متری سیگنال را ارسال می کنند.(قابل تنظیم هستند.
این تگ ها به دلیل استقامت در هر شرایط محیطی باید دارای سطح ناهموار باشند. هم چنین به دلیل اجزا درونی مثل چیپ، آنتن و باطری؛ این تگ ها در سایز بزرگ هستند.

منبع مقاله

منو اصلی