کاربردهای تگ های NFC

تعریف “NFC” :

به نقل از انجمن “NFC”  فناوری “NFC”  ، یک فناوری بی سیم است که انتقال داده را بین دستگاه های نزدیک (فاصله ده سانتی متر)، در فرکانس انتقال داده 13/56 مگاهرتز امکان پذیر می کند.

برای فهم بهتر مفهموم به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید که همسایه تان در فاصله نزدیکی از شما در حال عبور است، وقتی شما را می بیند، برای گفت و گو به ایوان دعوتش می کنید و او هم دعوت شما را می پذیرد و با همدیگر می نشینید و درباره زندگیتان به گرمی صحبت می کنید و ارتباط خود را توسعه می دهید. بنابراین شما و همسایه تان با همدیگر صحبت می کنید و به صحبت های یکدیگر برای چند دقیقه گوش می کنید: این حالت شبیه عملکرد “NFC” هست “NFC” بر اساس”RFID” و با امکان برقراری تبادلات پیچیده تر بین طرفین طراحی شده است. اگر شما بخواهید مدت طولانی صحبت کنید، همسایه تان را به داخل برای صرف چای دعوت می کنید: این حالت شبیه عملکرد وای فای، بلوتوث، و دیگر پرو تکل های ارتباط گسترده است.

“NFC” ارتباطات نزدیک بی سیم را با دستگاه های تلفن همراه ترکیب می کند. در این فناوری دستگاهی که آغازگر ارتباط است با استفاده از القای مغناطیسی یک میدان موج رادیویی ایجاد می کند و دستگاه مقصد آن را شناسایی کرده و به آن دسترسی پیدا میکند. سپس این دو وسیله می توانند داده های کم حجم را به صورت بی سیم بین خود مبادله کنند.

کاربردهای تگ های NFC :

فناوری “NFC” یک فناوری ارتباطی ساده و کاربرپسند است که بی نهایت کاربرد دارد و استفاده از آن در زمینه های مختلف، روز به روز در حال گسترش است. در این قسمت با برخی از کاربردهای این فناوری اشاره می گردد:

  1. استفاده از فناوری در پزشکی از قبیل مانیتورینگ سرعت قلب، ذخیره سازی رکوردهای پزشکی، تشخیص بهتر، ردیابی موجودی، مراقبت دارویی، تزریقات خون، ردیابی موقعیت شاغلین پزشکی و …
  2. یکی از کاربردهای اصلی “NFC” به صورت پرداخت موبایلی و استفاده از آن به عنوان کیف پول می باشد. از موارد این کاربرد می توان به پرداخت در پایانه های الکترونیک فروشگاه ها، خرید بلیط برای وسایل حمل و نقل عمومی از قبیل هواپیما، قطار، مترو و … و استفاده از دستگاه مجهز به “NFC” به عنوان بلیط ورودی اشاره کرد.
  3. استفاده از “NFC” در کارت های شناسایی از قبلی کارت ملی، کارت دانشجویی، کارت پرسنلی، کارت کتابخانه و …
  4. استفاده از تلفن همراه مجهز به “NFC” ، به عنوان کلید الکترونیک در هتل ها، ورود به منزل، محل کار، بازگردن درهای اتومبیل و لاگین شدن به رایانه شخصی.
  5. استفاده از تلفن همراه مجهز به “NFC” ، به عنوان راهنما در اماکن مختلف از قبیل موزه ها برای دسترسی به اطلاعات آثار با ارزش تاریخی، هنری و …، و قراردادن تگ ها در مکان های عمومی برای ارائه خدمات بیشتر
  6. استفاده از فناوری برای کنترل موجودی اموال و دارایی های هر سازمان و کنترل ورود و خروج کارکنان.
  7. ارتباط نظیر به نظیر میان دستگاه های مجهز به فناوری “NFC” برای به اشتراک گذاری اطلاعات.
  8. استفاده از فناوری برای کنترل لوازم خانگی از قبیل یخچال، لباسشویی، تلوزیون و …
  9. استفاده از فناوری برای هوشمند سازی دانشگاه ها و امور آموزشی مانند: برگزاری جلسات امتحان، دسترسی به منابع کتابشناختی در محیط دانشگاهی، کنترل ویدیو پروژکتور و هدایت اسلایدها در کلاس و …

استفاده از فناوری “NFC” در کتابخانه ها جهت طراحی سیستم هوشمند مدیریت کتابخانه ای برای دسترسی بهتر کاربران به منابع مورد نظر و کنترل موجودی کتابخانه، دسترسی به اطلاعات از طریق تابلوهای هوشمند، دسترسی به کامپیوترها و پرینترها در محل کتابخانه و …

منو اصلی