تکنولوژی RFID در بیمارستان

کاربردهای تکنولوژی RFID در بیمارستان ها (بخش دوم)

ابزار جراحی

ردیابی ابزار / ردیابی دارایی قابل برگشت

ابزارهای جراحی مانند چاقوی جراحی، قیچی، گیره‌ها و کشنده‌ها برای جراحی‌ها روزانه مورد نیاز است. بنابراین، این تجهیزات باید همیشه در دسترس، تمیز، ضد عفونی و آماده استفاده باشد. متأسفانه نداشتن تجهیزات جراحی مناسب در دست، کم خطرترین وضعیتی است که ناشی از ردیابی نکردن این ابزارها است. هر ساله، مطالعات نشان می‌دهد که ابزارهای جراحی در بیمارستان‌ها حاوی باکتری‌هایی هستند که به دلیل استریل نبودن یا استریل نشدن مناسب مجددا استفاده شده‌اند. ردیابی این موارد با برچسب‌های RFID نه تنها می‌تواند تضمین کند که هر ابزار قبل از استفاده استریل شده است، بلکه یک سیستم به درستی اجرا شده می‌تواند روش‌های استریل‌سازی را برای ابزارهای جداگانه روشن کند.

برچسب‌های RFID روی فلز که در تجهیزات جراحی تعبیه شده یا روی آنها قرار داده می‌شود، امکان ردیابی آنها را فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که فرآیند ضدعفونی اتوکلاو را طی کرده‌اند. چند نوع اتوکلاو وجود دارد که از روش‌های مختلف استریل‌سازی استفاده می‌کنند. با ردیابی هر ابزار به صورت جداگانه، بیمارستان ها می توانند اطمینان حاصل کنند که همه ابزارها از اتوکلاو مناسب مشخص شده توسط سازنده عبور کرده اند. توجه داشته باشید، همه تگ های RFID نمی توانند در فرآیند اتوکلاو سالم بمانند. بنابراین، مهم است که یکی را انتخاب کنید که بتواند اطمینان حاصل شود که تمام تجهیزات به درستی تمیز و استریل شده اند.

اقلام یکبار مصرف

ردیابی موجودی / خارج از انبار

اقلامی مانند گاز، کاغذ معاینه یکبار مصرف، جعبه های دستکش و ویال های پلاستیکی، همگی اقلام مهم موجودی یکبار مصرف در بیمارستان ها هستند که باید در دسترس باشند. از آنجایی که آنها یکبار مصرف و نسبتا کم هزینه هستند، استفاده از برچسب های RFID پرهزینه برای ردیابی آنها امکان پذیر نیست. اینلی‌های RFID می‌توانند یک راه‌حل موجودی مقرون‌به‌صرفه برای این اقلام یک‌بار مصرف فراهم کنند که می‌توانند در اتاق‌های موجودی، واحدهای قفسه‌بندی یا در ماشین‌های فروش مجهز به RFID ذخیره شوند.

هنگام ردیابی اقلام یکبار مصرف، برخی از بیمارستان‌ها ترجیح می‌دهند کارمندانی را که از اقلام استفاده کرده‌اند، ثبت کنند تا اطمینان حاصل شود که موجودی به درستی استفاده می‌شود، و ضایعات یا سرقت‌های بی‌احتیاطی را کاهش می‌دهند. این نمونه‌ای است که در آن پرسنل ردیابی با استفاده از برچسب‌های RFID روی نشان‌ها می‌توانند همراه با یک برنامه ردیابی موجودی استفاده شوند. ماشین‌های فروش خودکار مجهز به RFID و سایر تجهیزات مشابه را می‌توان طوری تنظیم کرد که قبل از انتشار موجودی، باید یک نشان دارای RFID خوانده شود و سیستم را می‌توان طوری پیکربندی کرد که گزارش‌های روزانه یا ماهانه موجودی را به ازای هر کارمند ارسال کند.

تجهیزات بزرگ

پیگیری دارایی

تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های تست قابل حمل متفرقه، اقلام با ارزشی در بیمارستان‌ها هستند که گهگاه ممکن است گم یا جابجا شوند. پیگیری این موارد در بیمارستان ها بسیار مهم است زیرا هزینه جایگزینی بسیار بالا است. علاوه بر این، برخی از این دارایی ها به راحتی در دسترس نیستند و جایگزینی آنها زمان می برد. استفاده از سیستم RFID یک راه ایده آل برای ردیابی این دارایی ها در داخل ساختمان است.

به دلیل ماهیت گران و بحرانی این دارایی ها، اگر یک سیستم RFID مستقر شود، بیمارستان ها معمولاً از یک سیستم مکان یابی لحظه ای RFID (RTLS) استفاده می کنند تا بدانند همیشه در کجا هستند. برخی از بیمارستان ها این سیستم را برای خواندن مناطق یا اتاق های خاص اجرا می کنند، در حالی که برخی دیگر سیستم های خود را طوری تنظیم می کنند که کل راهروها یا طبقات را پوشش دهند.

امنیت

کنترل دسترسی / ردیابی افراد

امنیت جنبه دیگری از ردیابی افراد است که بیمارستان ها از آن برای محدود کردن دسترسی به اتاق ها یا مناطق خاص استفاده می کنند تا از سرگردانی افراد در اطراف مرکز جلوگیری کنند. با این نوع سیستم، کارکنان باید نشان های دارای RFID خود را در جلوی درب خوان ها تکان دهند یا ضربه بزنند تا بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. این نه تنها از دسترسی غیرمجاز به مناطق ممنوعه جلوگیری می کند، بلکه سطحی از امنیت را برای بیماران، داروها و تجهیزات پزشکی فراهم می کند که از سرقت یا آسیب جلوگیری می کند.

خشکشویی

ردیابی لباسشویی

حوله ها، پتوها و ملحفه ها تنها چند نمونه از پارچه های کتانی و پارچه ای هستند که تقریباً در هر اتاق بیمارستان وجود دارد. هر یک از این اقلام باید قبل از بستری شدن بیمار بعدی شسته و ضدعفونی شود تا دوباره استفاده شود. یک راه کارآمد برای پیگیری این موارد و همچنین اطمینان از استریل بودن آنها، استفاده از سیستمی با برچسب های لباسشویی RFID است.

این نرم افزار شبیه به کاربرد ابزار جراحی است زیرا دو جنبه وجود دارد، نگهداری موجودی و اطمینان از تمیزی.

منو اصلی