تگ قابل برنامه نویسی از خانواده RFID

تگ NFC چیست ؟

به زودی دنیایی که در آن زندگی می کنیم تبدیل به دنیایی کاملا دیجیتالی می شود.حتما این سوال در ذهن شما به وجود آمده؟
تصور کنیدکه به تمام صفحات وب  از طریق سیستم های الکترونیکی می توان دسترسی داشت و با آن ها خرید خود را انجام دهید، یک ماهیت فیزیکی به خود بگیرد و یا اینکه بتوان از امضای الکترونیکی شما خارج از دنیای وب نیز استفاده کرد.

شاید شما تمایل داشته باشید تمام اطلاعات محصولات، کالاها و افراد یا شرکت هایی که در کنار شما هستند را یک جا دریافت کنید و آن ها را مطالعه کنید. این مزایا همگی به NFC بر میگردد.

تگ قابل برنامه نویسی از خانواده RFID

هم اکنون بحث را باز تر میکنم.

NFC به چه معناست ؟

NFC مخفف (near field communication) به معنی تکنولوژی ارتباطات نزدیک به معنای عامیانه می باشد. در این تکنولوژی از ابزارهای دستگاه بی سیم یا همان wireless استفاده می شود که به شما امکان انتقال اطلاعاتی نظیر شماره و یا فایل های متنی را بین دو دستگاه فیزیکی را می دهد.  NFC به تلفن ها، تبلت ها، لپ تاپ ها و سایر دستگاه ها اجازه می دهد به راحتی داده ها را با دیگر دستگاه های مجهز به NFC به اشتراک بگذارند که این تکنولوژی تکامل یافته فن آوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) است. (البته باید این نکته را یادآور شوم که باید فناوری NFC در هر دو دستگاه موجود و فعال باشد.)

هر برچسب NFC شامل چیپ کوچکی در دل خود می باشد که می تواند توده ی عظیمی از داده ها در خود نگه داری کند و هم چنین این داده ها با دستگاه های که این قابلیت را دارند به اشتراک بگذارد. (مثلا تلفن های هوشمند)

NFC tag label sticker

برچسب ان اف سی

NFC دارای چه ساختاری است ؟

این تگ ها متشکل از سه قسمت می باشند. مهم ترین قسمت آن ها چیپ NFC است، دیگری آنتن آن می باشد و قسمت سوم نگهدارنده این دو بخش است. چیپ NFC یک چیپ بسیار ریز می باشد که شامل تکنولوژی پیچیده ای است. هر چیپ شامل حافظه ای برای نگهداری اطلاعات و هم چنین دارای تکنولوژی است که آن را قادر می سازد داده های خود را با دیگر دستگاه های (NFC) انتقال دهد.

آنتن موجود در تگ به اندازه یک سکه کوچک می باشد که شامل حلقه ای از سیم است و ضخامت سیم آنتن حدود یک میلیمتر می باشد. نگهدارنده این تگ، چیپ را به همراه آنتن آن، در یک ورقه پلاستیکی بسیار نازک نگهداری و محافظت میکند. اگر این تگ از نوع برچسبی باشد لذا یک سمت نگهدارنده حالت چسبنده دارد که بتواند بر روی کالای مورد نظر سوار شود.

چه اطلاعاتی را می توانید در این تگ ها نگهداری کنید ؟ و اینکه چه حجم دیتا در این تگ گنجانده می شود ؟

درج کردن اطلاعات بر روی این تگ ها را رمز نگاری گویند. بازه بسیاری وسیعی از اطلاعات را می توانید درون این تگ ها بگنجانید. برای مثال می توانید آدرس های وب سایت های اینترنتی، شماره تلفن یا کد منحصر به فردی برای هر کالا را در این تگ ها جای دهید.
هر دستگاهی که مجهز به تکنولوژی NFC باشد میتواند این دیتا ها را دریافت و آن را به کاربر نمایش بدهد.

حجم اطلاعاتی را که می خواهیم در این تگ ها ذخیره کنیم بسته به موارد استفاده از تگ ها دارد. هر تگ برای خود حاوی حافظه های مختلف می باشد. بنا به نوع استفاده از تگ ها، نوع حافظه ها متفاوت است. این تصور عامیانه بسیار اشتباه است که حافظه این تگ ها را با انواع کارت حافظه و با USB ها مقایسه می کنند.

اکثر این تگ ها داده هایی در حد یک جمله را می توانند در خود ذخیره کنند. بطور مثال تگ استاندارد Ultralight می تواند یک آدرس اینترنتی که حاوی 41 کاراکتر باشد را در خود نگهداری کند و یا چیپ های جدید که NTAG213 نام دارند می توانند آدرس اینترنتی به طول 132 کاراکتر را در خود ذخیره کنند.

اگر چه این تقریبا نیاز شما را برآورده می نماید، تگ های NFC خود بعنوان مرجع داده استفاده می شود تا اینکه به عنوان یک ذخیره کننده داده. برای مثال شما هیچ گاه نیاز ندارید آدرس یه درگاه اینترنتی را برای شخص خودتان، درون یک تگ ذخیره کنید. بلکه شما این آدرس درگاه را برای ارجاع دادن افراد به یک فروشگاه بزرگ اینترنتی، ذخیره کرده اید.

در مثالی دیگر ، شما می توانید کدی را در این تگ ها به هر کالایی اختصاص دهید. در این زمان اگر سیستم شما مبتنی بر وب باشد و یا متصل به سامانه های ابری باشید می توانید با گرفتن کد کالا در هر زمان و مکان اطلاعات مربوط به کالای خود را بر اساس آن کد ذخیره شده در تگ ، مشاهده نمایید.

چه دستگاه هایی NFC دارد؟

فهرست دستگاه های مجهز به NFC هر روز افزایش می یابد. بسیاری از دستگاه های آندروید از نسخه آندروید 4 به بعد و دستگاه های آیفون از نسخه آیفون 6 به بعد نیز این ویژگی را دارد. لیست دستگاه های آیفون مجهز به تکنولوژی NFC در سایت اپل لیست شده است.

مرجع : nfc.today

منو اصلی